Konsumentköplagen:

Konsumentköplagen handlar om vilka rättigheter du har när du handlar något i exempelvis en butik. Konsumentköplagen är stiftad för att skydda dig som konsument, eftersom att du i lagens ögon ses ha en svagare position gentemot en näringsidkare. Därför är konsumentköplagen en tvingande lag, och går därför inte att avtala bort.

 

Reklamation:

Du har rätten till att reklamera en vara upp till 3 år efter köpen (KKL 23 §). Eftersom att konsumentköplagen skyddar konsumenten så har försäljaren en skyldighet att bevisa att det är konsumentens fel till att varan måste reklameras. Annars så har försäljaren ingen rätt till att neka en reklamation. Du som konsument har däremot skyldigheten att meddela försäljaren att varan är felaktig inom två månader efter du upptäckt felet.  

 

Garanti:

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Detta är frivilligt för säljarna, men kan vara ett smart sätt att bevisa för kunderna att varan är av kvalitet. Om du köper något med en garanti så kan du enkelt returnera varan och antingen få pengarna tillbaka eller en ny vara under garantiperioden.

 

Distansavtal och hemförsäljningslagen:

Distans och hemförsäljningslagen finns för att skydda dig som handlar på internet, med postorder och telefonförsäljning. I lagen så står det att du har en ångerrätt i 14 dagar efter att varan har levererats. Distansavtalslagen gäller vid köp över 300 kr. Dessa lagar är tvingande liksom konsumentköpslagen.

 

Trygg E-handel

Ett tips är att leta efter “Trygg E-handel”- loggan när du beställer saker på nätet. Om webbshoppen är märkt med “Trygg E-handel”- loggan innebär det att företaget garanterar att du kommer få varan vid avtalad tid och att du får hjälp med eventuella frågor eller problem.

 

“Trygg E-handel” finns för att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på nätet. Den finns för att du ska känna dig trygg för att lämna ut känslig information på nätet eftersom att köpeavtalet ingås online.

 

Företag som ansökt om Trygg E-handels märket granskas av “Svensk digital handel” innan företaget godkänns. Mer information om rättigheter och skyldigheter du har som konsument online finns att hitta på Trygg E-handels hemsida http://www.tryggehandel.se/.

 

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen finns för att skydda konsumenten mot dåligt utförda tjänster. Exempel på detta är hantverk eller bilreparationer. Lagen är tvingande liksom konsumentköplagen och går därför inte att avtala bort.

Inom konsumenttjänstlagen faller även förvaring av lösa saker, exempelvis en magasinering av en båt.

 

Om du är missnöjd, vad gör du?

Om du har köpt en vara och du upptäcker att varan är felaktig så kan du reklamera varan.

 

  1. Första steget är att ta kontakt med företaget.
  2. Om företaget nekar reklamationen, så kan du kontakta konsumentrådgivningen.
  3. Om inte, kontakta allmänna reklamationsnämnden (ARN). Företaget måste däremot inte följa ARNs rådgivning men då blir företaget “svartlistat”.
  4. Som sista insats kan du kontakta tingsrätten och anmäla en stämningsansökan gentemot företaget.